21 september 2012

Is de foodtruck snel genoeg? Of te snel?

Januari dit jaar sprak Hans Steenbergen al over de food truck als de nieuwe trend in Nederland. Unilever heeft het idee bij de horens gevat en stond deze zomer tijdens Dance Valley tussen de festivalgangers met haar eigen sterrenkok om het dansende publiek een lekker en gezonder alternatief te bieden naast de standaard festivalsnacks.

Streetfood is hot. In Amerika en de UK zijn food trucks al een grandioos succes, maar zijn wij chauvinistische Nederlanders er ook klaar voor? Gezien de groeiende populariteit van kookprogramma’s en de groeiende behoefte aan lokale, echte, verse producten zou je denken dat dit de kans is voor culinaire ondernemers in Nederland om zonder al te grote investeringen producten aan de man te brengen. Ook de combinatie van social media en deze vorm van mobiele catering biedt perspectief. Je kunt je vrienden en volgers via Facebook en Twitter laten weten op welke unieke plek ze je kunnen vinden. Door hen ook nog eens te verrassen met unieke producten geef je hen het gevoel dat ze getuige zijn van iets unieks. En dat is waar de consument van vandaag naar op zoek lijkt te zijn. Geen lege merken en E-nummers, maar ambacht en versheid.

Daarom hoop ik dat de food truck in Nederland niet blijft hangen bij Unilever, maar dat ondernemers ook de kansen zien die deze, relatieve ‘low cost’ onderneming hen te bieden heeft. De mogelijkheid om je trouwe fans te mobiliseren en het directe contact met deze fans biedt ook interessante kansen voor elk bedrijf dat op zoek is naar feedback.

Of de Nederlandse gemeenten de food trucks ook zo maar verwelkomen in hun straatbeeld is een tweede. Maar een trekpleister om meer consumenten naar een stads- of wijkcentrum te krijgen lijkt me geen bezwaar. En waar gegeten wordt komen consumenten samen.

Ook Grant McCracken, Harvard Business Review, schreef een jaar geleden al een interessant artikel: ‘What Marketers Can Learn from the Food-Truck Trend’.

Zoals daarin beschreven zijn food trucks hot omdat ze consumenten samen brengen en hen een unieke ‘experience’ bezorgen. Hierop verder bouwend zouden food trucks dus een interessant middel zijn, ook voor startende bedrijven, om consumenten actief te betrekken bij merk en product. Enkel terug te vinden zijn in het supermarktschap is niet meer voldoende: ‘samen beleven’ lijkt de toekomst.

Bron: foodforfood.info - Anne van Rijsingen