17 september 2013

Nielsen: bescheiden stijging FMCG in NL

LONDEN – De verkopen van fast moving consumer goods (FMCG) in Nederland vertoont een bescheiden waardegroei van 0,5 procent. Dat meldt Nielsen in een Europees rapport.

De prijzen van FMCG-producten stegen In Nederland in het eerste kwartaal met 3,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, het verkoopvolume daalde echter met 2,7 procent. Volgens marktonderzoeker Nielsen resulteerde dit een nominale waardegroei van 0,5 procent.

Prijsindexatie


De verkoopcijfers van FMCG in Europa zijn in het tweede kwartaal van 2013 met 1,2 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 3,3 procent. De groei is feitelijk het resultaat van een prijsindexatie van 2,7 procent, die een daling van 1,5 procent in het aantal verkochte goederen van 1,5 procent maskeert, aldus Nielsen.

Afname


Van de 21 landen die door Nielsen in kaart zijn gebracht, kende Turkije met 11,6 procent de hoogste groei in het tweede kwartaal. Finland volgt met een groei van 4,2 procent en Noorwegen met 2,2 procent. Het Verenigd Koninkrijk had met 1,2 procent de hoogste groei van de grote vijf West-Europese markten. Negen van de 21 landen uit het onderzoek zagen de verkoopcijfers voor FMCG dalen. De grootste afname noteerden Griekenland (-4,4procent) en Tjechië (-3,3procent).