Xperiencetrip Istanbul 2024

Van 21 mei (einde middag) tot en met 24 mei (in de avond terug) gaan wij op Xperiencetrip naar Istanbul. Deze Xperience mag je niet missen.
Deze bruisende stad is een walhalla voor de echte Ver(s)kenner.

De eetcultuur van Istanbul wordt ook gekenmerkt door zijn culinaire tradities en festivals. Islamitische festivals, zoals de Ramadan, zijn bijzonder feestelijke tijden, waarbij voor de gelegenheid speciale gerechten en zoetigheden worden bereid. De vele voedselmarkten en straatverkopers van Istanbul bieden een verscheidenheid aan traditionele gerechten en ingrediënten, waardoor je als Ver(s)kenner de levendige eetcultuur van de stad uit de eerste hand kan ervaren. Over het geheel genomen is de eetcultuur van Istanbul een weerspiegeling van de rijke geschiedenis en diverse invloeden, waardoor het een bestemming is die je absoluut niet mag missen.

Naast een bezoek aan Metro HQ bezoeken we diverse supermarktformules.
Een bezoek aan Haga Sophia, een boottocht over de Bosporus en een private city tour maken het plaatje compleet. Wij kijken ernaar uit!

Kennisreis Parijs 2023

Afgelopen oktober gingen wij met een groep Ver(s)kenners leden op Xperiencetrip naar Parijs op verkenning naar Vers ➡ food retail ➡ gastronomie. En we hebben weer volop inspiratie opgedaan! De buitenmarkten, ze zijn niet weg te denken uit het straatbeeld van Parijs. Zo heb je Marché Raspail, bekend om zijn biologische producten en gastronomische producten maar ook Marché des Enfants Rouges en Marché d'Aligre zijn meer dan een bezoek waard. Deze markten zijn een geweldige plek om vers fruit, groenten, kazen, vlees, zeevruchten en nog veel meer rechtstreeks van lokale producenten te bekijken, te proeven en te kopen. Wij bezochten ook de Retail reus der reuzen, Carrefour in Villiers-en-bière even buiten Parijs, de grootste hypermarkt van Frankrijk. De Vers manager, gaf ons een rondleiding over de verschillende vers pleinen , samen goed voor 5000 m2 vvo. Dagelijks bezoeken 10.000 klanten deze winkel. Zij wonen in een straal van 50-60 kilometer tot de winkel. Duidelijke signing, mooie presentatie van de producten en een heel breed assortiment. Onze Verskenners konden hier nog wel uren verblijven maar we hadden ook Grand Frais op ons lijstje staan. Grand Frais de naam van de formule zegt het al, een food retail zaak met 1000 m2 vers. Een ruim assortiment fruit met alle exotische vruchten die je je maar kunt bedenken: van kiwi tot lychee, maar ook Vietnamese pitaya’s, mangoustan uit Colombia, goyave uit Brazilië en tamarinde uit Thailand. Of wat dacht je van veertig soorten olijven? Maar ook een ruim assortiment van zuivelproducten die inspelen op de diverse eetmomenten en fraai gepresenteerd in glas en aardewerk potjes. Ook de kaasafdeling sprong er uit, wat een keuze! De wijk Marais kent veel speciaalzaken. Patissiers, traiteurs, kaaswinkels, boulangeries, mooie wijnzaken en een bezoek aan Eataly in hartje Parijs stonden ook op ons programma. In Villier eender, wat een prachtig versaanbod. Hier genoten we samen met Parijzenaar Marc Oppenhuizen , van een wijnproeverij midden op straat met heerlijke Franse kazen die onze kaas- en verskenner Henri van der Hel voor ons uitzocht. Vive la France. Op vrijdag sloten we ons bezoek smakelijk af met een Fruits de mer bij Le Terminus Nord, een traditioneel Frans restaurant in Art Deco style. Gastronomie ten top. Bedankt voor jullie enthousiaste deelname!

Xperiencetrip Goteborg 2022

Goteborg is de tweede stad van Zweden.
Een prachtige bestemming voor zowel natuur- als gastronomie liefhebbers. In oktober bezochten wij met een groep leden deze stad gelegen aan de westkust van Zweden.

Het aanbod Vers is groot. Een bezoek aan de Saluhall.se was dan ook echt de moeite waard. De retailformules Lidl, Coop en discounter Willys zijn goed vertegenwoordigd net als de 7-eleven shops die qua assortiment meer weg hebben van een petrol locatie.

ICA (voluit Inköpscentralernas aktiebolag) is de bekendste supermarktketen van Zweden. Wij bezochten ICA Focus in Liseberg en hadden een afspraak met de eigenaar. Hij kent dezelfde uitdagingen als in NL. Inflatie, hoge energie-kosten en een tekort aan personeel. Maar een echte ondernemer laat zich hierdoor niet uit het veld slaan! De winkelpresentatie in vers was net zo inspirerend als zijn verhaal. Sommige gewassen kweekt hij zelf in een greenhouse in zijn winkel.

Wat verder in algemene zin opviel in retail is dat je veel eten zelf kan scheppen. Snoep, nootjes, olijven, vis, fruit, maar ook veel salades en aanverwante producten. Het aanbod in banket is groot. Dit nuttigen de Zweden graag tijdens de Fika (sociaal koffiemoment).

Het trekseizoen van de kreeft was net gestart en na een overheerlijke lunch op een idyllisch plekje vaarden we op dag twee met een visser uit om korven uit te zetten en in te halen. De bijvangst, krabbetjes, hebben we netjes weer terug in zee gedaan. Het was die dag windkracht 9. Een onvergetelijke ervaring zo op die woeste golven!

Heb je ooit gezoete haring gegeten? In het begin is het even wennen als je zout of zuur gewend bent. In Zweden maken ze producten in, fermenteren en zoeten ze. Kreeft, krab en haring worden veel gegeten. Qua vlees kunnen de Zweedse balletjes niet ontbreken (anders dan bij Ikea) maar ook rendier en eland staan op het menu.
Deze worden geserveerd met een aardappelpuree, rode bessen compote, spruitjes en andere koolsoorten.

Op dag drie bezochten wij Wapno, een grote volledig circulaire boerderij, met eigen melkfabriek, slachterij, worstenmakerij en
biogascentrale voor de energievoorziening. Het  landgoed omvat een conferentiecentrum, restaurant en hotel en 1400 hectare productieve landbouwgrond en 433 hectare bosgrond. Niet alleen een mooi duurzaam initiatief maar er zit ook nog eens een goed businessmodel achter.

Wij hebben veel inspiratie, kennis en plezier opgedaan in Göteborg.
Wil jij ook een ander land verkennen op retail- en versgebied dan ben je bij de Ver(s)kenners aan het juiste adres.
Meer info? Stuur dan een mail naar: natasjastamce@gmail.com

Elke schakel telt

Vers is niet vanzelfsprekend. Dat geldt zeker voor de logistiek van vers en vries producten.
Op donderdag 16 september waren wij te gast bij Müller Fresh Food Logisticsde specialist op dit gebied. Tijdens onze jaarlijkse innovatiedag die in het teken stond van Logistiek en Supply Chain Management werd maar weer eens duidelijk dat elke schakel telt! Jan-Peter Müller directeur van het familiebedrijf Müller Fresh Food Logistics en Wybe Jan Bleeker Supply Chain Director bij Picnic Technologies spraken op gepassioneerde wijze over hun vakgebied en voor welke uitdagingen zij staan.
Marten van der Steeg, onze dagvoorzitter, zorgde er mede voor dat wij een mooi kijkje in hun keuken kregen.
In de middag gingen onze leden actief aan de slag met hun nieuw verkregen inzichten.
Onder leiding van Berenschot speelden zij een Manufacturing game van Lira.
De opdracht van een autofabrikant was helder!
Winstmaximalisatie door optimale leverperformance tegen de laagste integrale kosten maar bovenal voldoen aan de klantvraag in specificatie en levertijd.
Samenwerken en communicatie hierin is key en dat gaat onze leden goed af en bouwen met Lego ook:)
Iedereen bedankt voor jullie enthousiasme deelname!
#food #logistics #supplychainmanagement

Ben jij al klaar voor San Sebastian?

Droom jij ook al van lange zomeravonden? Heerlijk op een terrasje genieten van lekkere verse lokale producten en elkaars gezelschap?
Wij zijn zo blij dat onze netwerkbijeenkomst van juni in ieder geval door kan gaan.
En op de achtergrond zijn we ook al bezig met onze trip naar San Sebastian in november. Voor ons 'het culinaire walhalla van Spanje'. Ben jij een Verskenner, of in spé, en wil jij met ons mee op deze Xperiencetrip? Stuur dan voor meer informatie een mail naar natasjastamce@gmail.com

Me gusta!